Vervuilingsklachten met mogelijke oplossingen

Als gevolg van achterstallig onderhoud of een motorstoring kan er inwendige vervuiling ontstaan. Deze vervuiling herkent het motormanagement niet altijd, waardoor er langere tijd wordt doorgereden totdat er een verdere gevolgstoring ontstaat die wel wordt gevoeld of herkend. Hierdoor zitten er vaak meerdere storingen over elkaar, dat de diagnose vertroebelt. Indien er alleen een onderdeel wordt vervangen, zal de storing snel terugkeren omdat de bron niet is weggenomen.
 Let wel, in sommige gevallen kan schade onder de vervuiling zitten. Om die reden adviseren wij de onderhoudsbeurten uit te breiden met additionele services, zodat de kans op vervuilingsproblemen met mogelijk permanente schade tot een minimum worden beperkt.

Koolaanslag op inlaatkleppen

Deze vervuiling is het gevolg van een onvolledige verbranding. De vervuilde carterdampen gaan via de EGR-klep terug naar de verbrandingsruimte en laten een aanslag achter in de inlaat en op de kleppen. We willen deze vervuiling niet door de verbrandingsruimte en de uitlaat laten gaan, dus zal de inlaat moeten worden verwijderd. Indien kleppen zijn verkoold, zal er ook kool in de verbrandingsruimte en op de injector en zuigerveren zitten. Deze zullen ook gereinigd moeten worden.

 De reiniging gebeurt met een kooloplossend schuim of met een softblast-nutshells.

Vervuilde injector of verstuiver

Deze vervuiling is het gevolg van een onvolledige verbranding. Dat kan door slechte brandstof, een te lage temperatuur door het rijden van veel korte afstanden of achterstallig onderhoud. Indien een benzine injector of diesel verstuiver vervuild is, bestaat de mogelijkheid dat de zuigerveren en EGR-klep ook vervuild zijn. Deze zullen ook gereinigd moeten worden.

We kunnen deze injector / verstuiver reinigen met een speciale reiniger en aansluitend een lange rit te maken, waardoor de kool- en brandstofaanslag worden verwijderd. Een nabehandeling zorgt voor de reiniging van tank, verbrandingsruimte en uitlaatsysteem.  

Olieverbuik door vastzittende zuigerveren

Deze vervuiling is het gevolg van een onvolledige verbranding, waardoor koolresten zich hebben afgezet in de zuigerverengroeven. Hierdoor kunnen de zuiger- en schraapveren niet meer bewegen en zal de afdichting niet meer volledig zijn.

 De koolresten worden verwijderd door een toevoeging aan de bestaande motorolie te doen en er een langere tijd, circa 500 kilometer mee te gaan rijden. Na deze rit zal er een kooloplossend schuim in de verbrandingskamer worden gespoten en aansluitend de motorolie met filter ververst worden. Als nabehandeling zal er een toevoeging aan de brandstof  worden gedaan om het gehele brandstofsysteem te reinigen.

Roetfilter werkt slecht/ te hoge waarde deeltjesteller

Deze vervuiling is het gevolg van slechte regeneratie van het roetfilter. Dat kan worden veroorzaakt door het rijden van korte afstanden. Hierdoor worden de regeneraties te snel afgebroken en te vaak opnieuw opgestart. Dat kan leiden tot verbranding en scheuren van het roetfilter, waardoor er geen roet meer wordt gefilterd. Je herkent dit aan het zwarte poeder in de uitlaat. Het roetfilter zal dan vervangen moeten worden, nadat de verstuivers (inclusief de verstuiver in de uitlaat!) en het motorsysteem zijn gereinigd én de eventuele storingen zijn herstelt.

Aktieradius electrische auto (EV) neemt af.

Het accupakket van een electrische auto moet tijdens het gebruik, laden en ontladen, tussen de 20  °C – 25 °C worden gehouden. Koelvloeistof verouderd en laat vervuiling achter op de koellamellen, waardoor de warmteoverdracht wordt belemmerd. We kunnen de vervuiling wegnemen door te reinigen met een veilige koelsysteemreiniger en de nieuwe koelvloeistof een extra boost geven met een Thermobescherming.